Heikkinen, Saara

Saara Heikkinen (1943–2018) palasi koti- ja koulukaupunkiinsa Kemiin jäätyään eläkkeelle toimittajan työstä Helsingissä.

• Hän liittyi Kirjoittajaryhmä Rinkiin ja loi Ringille mainiot kotisivut. Aktiivisena jäsenenä hän osallistui neljään viimeisimpään antologiaan: Etäisyyksiä 2009, Olen enemmän 2012, Ikkunalla keltainen kukka 2015 ja Jälkiä 2018. Kahdessa hän oli myös toimituskunnassa.
  • Jonkin aikaa hän oli mukana Lapin Kirjallisuusseuran hallituksessa ja Lapillinen-lehden toimituksessa.
  • Monipuolisen kirjoittajan omat kotisivut ja blogit olivat suosittuja. Hän julkaisi satu- ja lorukirjan Tavallista taiteellisempi hevonen (Nordbooks 2011).
  • Viimeisinä vuosinaan hän keskittyi laululyriikan ja aforismien hiomiseen. Aforismeja häneltä jäi valtava määrä, jonka voi ilmaista nelinumeroisena lukuna. Onneksi niihin voi tutustua blogitekstien lisäksi osoitteessa https://niinsanotusti.vuodatus.net. Menestystä tuli useissa valtakunnallisissa aforismikilpailuissa. Viimeisin raideaforismi Helsingissä ilmestyi 2018: Syli. Hellyysmitta. Saara on mukana Sami Feiringin toimittamassa antologiassa Tiheiden ajatusten kirja – uuden aforismin parhaat (Suomen aforismiyhdistys 2011).

Saara Heikkinen oivalsi sanojen monimerkityksisyyden ja osasi tiivistää sanat pienen ihmisen asialle, mutta aforismit ottavat kantaa myös maailmanmenoon.

• Askel lyhenee, jälkiä jää enemmän.
  • Toiset tulevat toimeen. Toiset ovat työttömiä.
  • Muurin toiselle puolelle näkee ampuma-aukoista.
  • Kylvävät pelon siemeniä. Korjaavat vihan hedelmiä.
  • Uutisankka: sitkeä lintu.
  • Ihmiskunnan uhkakuva, että maailma olisi valmis.

Anita Myllykoski
Huhtikuu 2019