Omakustantajien tekijänpäivien historiaa

Lappilaisten omakustannekirjailijoiden esittäytymistä yhdessä pohdittiin ensi kerran Lapin Kirjallisuusseuran hallituksessa 11.11.2005. Ensimmäinen omakustannekirjailijoiden Tekijäinpäivä järjestettiin Lapin Kirjallisuusseuran ja Tornion kaupunginkirjaston yhteistyönä 7.10.2006. Tekijäinpäivä toteutti lappilaisten omakustantajien toiveen (tutkimus Kirjoittaja omakustantajana 2002 S.L.) nostaa esiin heidän vuotuista tuotantoaan yhteisesiintymisen avulla. Tapahtumassa heillä oli tilaisuus esitellä tuore teoksensa, tavata lukijoita, vaihtaa kokemuksia toisten kirjailijoiden kanssa sekä markkinoida kirjaansa.

Omakustannekirjailijoiden Tekijäinpäivä pidettiin vuosittain Torniossa yhteensä viisi kertaa. Niissä esiteltiin kaikkiaan 43 lappilaista uutuuskirjaa kuva- ja runoteoksista romaaneihin sekä muistelma -, elämäkerta – ja perinnetietoteoksiin.  Tekijäinpäivien koordinaattorina ja juontajana toimi kirjallisuusseuran puolesta Sinikka Lappeteläinen.

Kuvassa Niilo Koivisto ja Virpi Summa omakustantajien tekijänpäivillä v. 2008.

Vuonna 2006 ensimmäisessä Omakustantajien Tekijäinpäivän paneelissa Tornion kaupunginkirjastossa esiintyivät kirjailijat Irma Hanska Simosta, Heimo Härmä Rovaniemeltä, Pentti Kehusmaa Keminmaasta, Arvo Kuukasjärvi Ranualta, Hilkka Palasrinne Haaparannalta, Eero Ranta Tervolasta ja Viljo Saariniemi Rovaniemeltä.

Vuonna 2007 Tornion kaupunginkirjastossa teoksiaan esittelivät kirjailijat Valde Aho Karungista, Pentti Kehusmaa Keminmaasta, Erkki Kumpula Meltosjärveltä, Heimo Luttinen Kemistä, Viljo Saariniemi ja Hannu Vainio Rovaniemeltä, Eero Yliniemi Keminmaasta ja Kaarina Yrjönheikki Kemistä.

Vuonna 2008 Omakustantajien tekijäinpäivä pidettiin Torniossa Aineen taidemuseon auditoriossa.
Silloin mukana olivat kirjailijat Niilo Koivisto Arpelasta, Riitta Lehvonen Purnumukasta, Eero Ranta Tervolasta, Viljo Saariniemi Rovaniemeltä sekä Virpi Summa ja Martti J. Takalo Kemistä.

Vuonna 2009 omakustantajat kokoontuivat esittelemään uutta tuotantoaan jälleen Aineen taidemuseon auditorioon. Kirjansa olivat julkaisseet kirjailijat Valde Aho Karungista, Mauri Hast ja Pekka Lanko (yhteisteos) Rovaniemeltä, Arvo Kuukasjärvi Ranualta, Risto Myllylahti Torniosta sekä Viljo Saariniemi, Eevi Snikkarinen ja Teemu Snikkarinen Rovaniemeltä ja Martti J. Takalo Kemistä. Päivässä mukana oli myös Haaparannan kielikoulun oppilaita. He esittelivät opettaja Raili Ilolan johdolla teoksensa På gränsen/Rajalla Dikter och bilder av språkskolans elever II/ Runoja ja kuvia kielikoululaisilta II (Märkesåret 1809/Merkkivuosi 1809).

Vuonna 2010, viimeisessä erikseen järjestetyssä Omakustantajien Tekijäinpäivässä, joka pidettiin  Aineen auditoriossa Torniossa, olivat  mukana kirjailijat  Valde Aho Karungista, Eila Hietaniemi Torniosta, Arvo Kuukasjärvi Ranualta sekä Sanni Liiti, Risto Myllylahti ja Matti Niskala Torniosta.