Knuuti, Markku

Olen vuonna -56 syntynyt metsäneuvoja Pellon Turtolasta. Olen ollut pöytälaatikkokirjailija jo 70-luvulta lähtien, mutta kustannuskynnys on Suomessa niin korkea, että julkaisuja on tullut vain paikallislehtien lehtiavustajan töistä. Olen toimittanut myös työpaikkani tiedotuslehteä yli 20 vuotta. Kokonaisen kirjan kirjoittaminen lähti oikeastaan jo 30 vuotta sitten. Olin tuolloin paikallislehden lehtiavustaja ja sain tehtäväkseni tehdä lehden levikkialueen kylistä kyläjuttuja ns. tutkia eri kylien sielunkuvaa.

Satuin erään kylän vilkkaan maalaistalon pihaan ja kuuntelin emännän kertomuksia juuristaan. Samansuuntaisia kertomuksia, joista olin kirjoittanut jo vuosia muistivihkooni. Kun sitten vuosia vuosia myöhemmin sain varsinaiselta työnantajaltani Metsänhoitoyhdistys Länsi-Rajalta työtehtävän samoille tienoille, päätin käydä moikkaamassa talon asukkaita. Kun minä ajoin autoni talon pihalle, niin repesivät silmäni päästä. Talon rappuset olivat lahonneet paikalleen. Pihasaunan paikalla kasvoi pitkiä horsmia. Traktorin päällä levännyt varis säikähti liikkeitäni ja nousi taivaisiin. Koneen renkaat ammottivat tyhjyyttään. Nousin autooni ja ajoin lähimmälle parkkipaikalle ja hoin itselleni:
 – Nyt minä kerään kaikki muistiinpanot ja haastatteluni yksiin kansiin.

Tämä tie johdatti minut Skripta-opistoon. Marija Vantin ohjauksessa alkoi minun kirjailijaurani vasta 61 vuoden iässä. Seuraavan kirjan materiaalia olen myös keräillyt jo pitemmän ajan. Eli uudet tulevien eläkepäivien työt ovat jo mielessä. On sitten aikanaan mukava päästä kirjoittamaan oikein päivittäin ilman, että varsinaiset työt painavat mielessä.

Esikoisteokseni Enkelisaarnaajan äiti ilmestyi kesäkuussa 2017 (Mediapinta)