Herva, Laura

Laura Herva on rovaniemeläinen runoilija, jonka esikoisteos pinnat. hankaumat ilmestyi syksyllä 2021 Basam Booksin julkaisemana.

Kritiikeissä sanottua:

"Tässä teoksessa ei kuljeta ovista vaan hauraista kohdista, jotka ovat hankautuneet tilojen leikkauspisteisiin. Niihin on lukijankin uskaltauduttava.” (Anna Kyrö, Lapin Kansa 21.10.2021)

”pinnat. hankaumat hyödyntää runsaasti materiaalia, kooten ja jälleen purkaen sitä osiin luodakseen jotain omaa. Vaikka tavoittamaton jää tuonne jonnekin, monisyiset fragmentit ja runot piirtävät reittejä sitä kohti ja kutsuvat kuin etsimään sitä kanssaan.” (Anni Mäkelä, Tuli & Savu 1/2022)

"Runokieli ei valjastu jäljittelyn välineeksi, vaan se itse tuottaa muuntumia ja omaa todellisuuttaan. (...) pinnat. hankaumat on siten vimmaisesti lukijansa kanssa keskusteleva teos, ja haastaa lukijan kokemaan likaa ja häiriötä, ja niiden seasta puskevaa tilaa, jopa pyhänkaltaista valoisuutta." (Milka Luhtaniemi, Runografi)

"Harvakseltaan arvostelijalle tulee eteen teoksia, jotka lumoavat, mutta niiden sanallistaminen vaatii lukukertoja, jotta pääsisi selville mikä teoksessa vavahduttaa. Laura Hervan esikoisteos pinnat. hankaumat aiheuttaa edellä mainitun pulman. Yritän puida teosta niillä sanoin ja virkkein, mitä vaivoin pinnistellen kykenen sanallistamaan." (Matti A. Kemi, Kaltio)

Herva työskentelee kirjastonhoitajana Rovaniemen kaupunginkirjastolla sekä opettaa luovaa kirjoittamista kansalaisopistolla. Hän on valmistunut filosofian maisteriksi Oulun yliopistosta, ja on pääaineensa kirjallisuuden lisäksi opiskellut luovaa kirjoittamista, filosofiaa, sukupuolentutkimusta, tiedotusoppia, taidehistoriaa ja suomen kieltä.

Herva vaikuttaa Lapin kirjallisuusseuran hallituksessa (2022-) ja on myös Suomen sanataideopetuksen seuran hallituksen varajäsen (2023-).

Lauran kuva: Sonja Sinisalo