Lapin kirjallisuusseura

Lapin Kirjallisuusseura perustettiin Rovaniemellä vuonna 1996 tavoitteenaan koota yhteen kirjailijoita, kirjoittajia ja kirjallisuuden edistämisestä kiinnostuneita ihmisiä Lapin alueelta. Seura on avoin kaikille kirjallisuuden ystäville.

Seurassa on tällä hetkellä yli 300 jäsentä. Mukana on kirjailijoita, harrastajakirjoittajia ja muita lappilaisesta kirjallisuudesta kiinnostuneita. Yli 80 jäsentä on julkaissut kaunokirjallisen teoksen. Toistakymmentä kirjailijajäsentä kuuluu Suomen Kirjailijaliittoon.

Jäsenmaksu on 30 euroa/vuosi, eläkeläisiltä, työttömiltä, opiskelijoilta ja varusmiehiltä 20 euroa/vuosi. Jäsenet saavat jäsenpostia 4-6 kertaa vuodessa joko sähköpostitse tai kirjeitse.

Jäseneksi voit liittyä täyttämällä nettisivuiltamme löytyvän jäsenhakemuksen. Hakemuksen voi tehdä myös sähköpostitse lapinkirjallisuusseura@gmail.com

Toiminta

Vuosittain kesäkuun alussa järjestettävä Sodankylän kirjoittajakurssi on vakiintunut osa seuran toimintaa.

Marraskuiseen Tekijöiden päivään kutsutaan kuluneen vuoden aikana kirjan julkaisseet lappilaiset kirjailijat, jotka voivat esitellä ja myydä teoksiaan paikalla olevalle yleisölle. Tilaisuus pyritään järjestämään vuosittain eri puolilla Lappia.

Seura järjestää toimintasuunnitelman mukaisesti myös kirjallisuuteen liittyviä muita tapahtumia, joista tiedotamme näillä sivuilla, Facebookissa sekä Lapillisessa.

Seura tarjoaa jäsenilleen useita tiedotuskanavia. Näiden verkkosivujen Kirjailijajäsenet -kohdassa voi esitellä tuotantoaan ja/tai julkaista linkin omille sivuilleen. Kaksi kertaa vuodessa ilmestyvässä Lapillinen-jäsenlehdessä, Facebook-sivuilla kerrotaan ajankohtaisista kirjallisuuteen liittyvistä tapahtumista ja koulutustilaisuuksista sekä lisätään myös muuta sisältöä. Lehti julkaisee myös jäsenten lyhyitä tekstejä ja runoja.

Verkkosivujen kuukauden kirjoitus -välilehdellä pohjoisen kirjailijat, kirjallisuuden harrastajat ja muut kirjallisuuden parissa työskentelevät tarjoilevat punnittua tekstiä kirjallisuudesta sekä kirjallisuuden ja kirjoittamisen ajankohtaisista ilmiöistä. Jäsenet voivat tarjota omia tekstejään kuukauden kirjoitukseksi.

Yhteistyökumppanit

Seura kuuluu Suomen Kirjailijaliiton alaisuudessa toimivaan Kirjailijayhdistysten verkostoon.Verkoston toimintaan kuuluvat muun muassa vuotuiset Talvipäivät, jotka järjestetään eri puolilla Suomea. Tapahtuma tarjoaa inspiroivan kohtaamis- ja verkostoitumis- kanavan myös kaikille Lapin kirjallisuusseuran jäsenille.

Toimintaamme ovat merkittävästi tukeneet Taiteen edistämiskeskuksen Lapin aluetoimipiste ja Valtion kirjallisuustoimikunta sekä WSOY:n kirjallisuussäätiö.