Suomen kirjailijaliitto myönsi Suunta-palkinnon Lapin kirjallisuusseuralle

2.4.2023

Lapin kirjallisuusseura ry sai vastaanottaa merkittävän tunnustuksen pe 24.3.2023 Oulussa, kun Suomen kirjailijaliitto ojensi seurallemme Suunta-palkinnon. Palkitseminen oli osa Oulussa järjestettyjä Suomen kirjailijayhdistysten Talvipäiviä.

Palkintoa olivat vastaanottamassa entinen pitkäaikainen puheenjohtajamme Erkki Kaila sekä nykyinen pj. Minna Kurttila. Palkinnon ojensivat Suomen kirjailijaliiton puheenjohtaja Ville Hytönen sekä toiminnanjohtaja Ilmi Villacís.

Lapin kirjallisuusseuran hallitus haluaa kiittää koko seuran jäsenistöä ja sen aiempia hallituksen jäseniä vuosien varrella. Palkinto on yhteisen pitkäjänteisen työn tulosta!

Palkinnon perustelut

"Lapin kirjallisuusseura järjesti kevätseminaareja vuodesta 1996 vuoteen 2009 saakka ympäri Lappia eri teemoin ja toimi pohjoiseen lukuisia kirjailijavieraita. Tekijöiden päivät ovat tuoneet Lappiin vuodesta 1997 lähtien suuren joukon kirjailijoita kertomaan tuotannostaan. Lisäksi seura on aktiivisesti edesauttanut kirjoittajakoulutusta järjestämällä Revontuli-Opiston kanssa Sodankylässä vuosittain viikon kestäviä kirjoittajakursseja, joissa on vuosien saatossa perehdytty eri kirjoittamisen lajeihin aina draamasta rikoskirjallisuuteen. Kurssien suuresta suosiosta kertoo paljon se, että osallistujia on aina riittänyt eteläisintä Suomea myöten.

Merkille pantavaa on myös se, että Lapin Kirjallisuusseuran toiminta ulottuu Lapin kaikkiin osiin. Seuran pyrkimys lisätä vuorovaikutusta Saamen alueen kulttuurien ja suomen kieltä Ruotsin ja Norjan pohjoisosissa puhuvien väestöryhmien kanssa on myös erittäin tärkeää.

Tällä palkinnolla Suomen Kirjailijaliitto haluaa kiittää Lapin kirjallisuusseura ry:tä pitkäjänteistä kirjallisuuden ja kirjoittamisen edistämisestä."

Suomen Kirjailijaliiton Suunta-palkinto jaetaan vuosittain henkilölle tai toimijalle, joka on erityisellä tavalla edistänyt kirjallisuutta ja kirjallisuuden harrastamista omalla paikkakunnallaan. Palkinto on suuruudeltaan 1 000 € ja kompassi.

Minna Kurttila ja Erkki Kaila vastaanottamassa Suunta-palkintoa.
Minna Kurttila ja Erkki Kaila vastaanottamassa Suunta-palkintoa Oulussa 24.3.2023.